Aisteja herättelevä printti

Median pirstaluiduttua internetin ja digitaalisuuden myötä kymmeniin kanaviin, on ollut nähtävissä hyvinkin sekavaa viestintää. Digitaaliset alustat nousivat räjähdysmäisesti kasvuun eikä printille povattu kovinkaan hyvää tulevaisuutta. Puhuttiin jopa printin kuolemasta. Mutta kirjat ja lehdet eivät kadonneet. Myynti on toki vähentynyt mutta esimerkiksi käytettyjen kirjojen myynti on puolestaan kasvanut. Printin arvostus on jälleen selvässä nousussa ja monet hyödyntävät nyt sen erilaisuutta ja arvokkuutta omassa viestinnässään sekä markkinoinnissa.

Printti edustaa minulle perinteitä, käsin tehtyä, jotain mitä voi tutkia, pyöritellä käsissä ja kerätä hyllyyn. Sitä voi tutkia pitkienkin aikojen jälkeen. Antikvariaateissa on mahtava tehdä löytöjä tai vain tutkia sitä kaikkea mitä on aikoinaan painettu. Printti ei kuitenkaan ole vain jotain vanhaa. Uudet tekniikat ovat tuoneet lukuisia mahdollisuuksia tehdä tuotteista entistäkin hienompia. Erikoisempiakin tuotteita voidaan toteuttaa aiempaa edullisemmin, ilmaista se toki ei edelleenkään ole.
Mutta oli tuote sitten vanha tai uusi, siinä korostuu aistikkuus sekä arvokkuus. Siitä huokuu myös se tekemisen tunne. Kun painettua esitettä, lehteä tai kirjaa pitelee kädessä, se herättää useita aisteja.

Tuntoaisti. Tunnet käsissäsi tuotteen painon tai keveyden, sormissasi paperin sileyden tai pintakuvion. Koholle painetun tekstin tai muun erikoisefektin.

Näköaisti. Silmäsi aistivat toki painetut visuaaliset elementit mutta myös esimerkiksi kirjan tai esitteen muodon ja rakenteen. Sekä tietenkin mahdolliset erikoisefektit. Foliointi, kultaus, lakkaus, erikoisvärit ja muut yksityiskohdat.

Hajuaisti. Painetun tuotteen tuoksu herättää hajuaistit. Tuoksua voi itse paperi tai painomuste, mutta myös tiettyjä hajuja voidaan lisätä painettuihin tuotteisiin valikoidusti, jos halutaan erityisesti korostaa jotain tuoksua.

Huolella suunniteltu painotuote herättää siis erilaisia tunteita ja juuri se tekee tuotteesta yksilöllisen ja muistettavamman. Laadukkaat materiaalivalinnat lisäävät arvokkuutta ja korostaa brändin arvoa.

Voidaan oikeastaan puhua printin kuoleman sijaan, printin uudesta tulemisesta. Totta kai, toiselle sopii paremmin toinen ja toiselle toinen. Mutta uskon kuitenkin vahvasti, että nyt on oikea aika panostaa laadukkaaseen printtiin, sillä se erottuu!

Ei digitaalisessa ja netin lukuisissa kanavissa ole mitään vikaa, mutta vaikeampi siellä on erottautua muista kuin pienemmällä kentällä, esimerkiksi messuilla, tyylikkäällä, tunteita ja aisteja herättävällä esitteellä.